TEWAS SAAT MENDAKI GUNUNG EVEREST, MAYAT PARA PENDAKI DIBIARKAN BEGITU SAJA. INI SEBABNYA...



19 Jenazah ini diyakini masih tertinggal di Gunung Everest
Kisah perjalanan Sir Edmund Percival Hillary pada akhir Mei 1953 merupakan bukti bahwa mencapai puncak Everest bukanlah impian semata.Ahada Ramadhana



Brilio.net - Gunung dengan ketinggian puncak 8,848 meter yang merupakan tertinggi di dunia ini terus menarik minat para pecinta alam dari berbagai belahan dunia sejak pertama kali dijelajahi pada 1922. Perjalanan Sir Edmund Percival Hillary pada akhir Mei 1953 merupakan bukti bahwa mencapai puncak Everest bukanlah impian semata. Hal ini memberikan dorongan lebih kepada banyak orang untuk dapat mencatatkan diri sebagai penakluk gunung yang berbatasan dengan China dan Tibet ini. 

Sayang tak semua pendaki berhasil mencapai puncak idaman. Tak sedikit yang pergi untuk tercatat dalam daftar pendaki yang meninggal. Lebih memilukan lagi sebab mayat-mayat mereka ada yang tak mendapat perlakuan layak. Dengan medan yang berat dan tidak disertai peralatan memadai, orang-orang memilih untuk mengutamakan keselamatan diri sendiri sehingga mayat-mayat tak teronggok begitu saja di jalur pendakian. 

Berikut ini foto-foto para korban pendakian Everest yang dihimpun brilio.net dari berbagai sumber, Rabu (30/9):

1. Diyakini sebagai pendaki asal India, Tsewang Paljor yang wafat pada Mei 1996 



foto: Sometimes Interesting

2. Tidak teridentifikasi 
sponsored links



foto: Sometimes Interesting

3. Jasad pendaki asal Inggris, George Mallory yang meninggal pada 1924 namun baru ditemukan pada 1999 





foto: Sometimes Interesting

4. Tidak teridentifikasi 



foto: YouTube 

5. Tidak teridentifikasi 


sponsored links

foto: Sometimes Interesting

6. Jasad pendaki wanita asal Jerman, Hannelore Schmatz yang meninggal pada Oktober 1979



foto: Sometimes Interesting

7. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

8. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

9. Jasad pendaki asal Rusia, Francys Arsentiev yang wafat pada Mei 1998



foto: Sometimes Interesting

10. Tidak teridentifikasi 


sponsored links

foto: Sometimes Interesting

11. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

12. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

13. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

14. Tidak teridentifikasi 


sponsored links
loading...

foto: Sometimes Interesting

15. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

16. Tidak teridentifikasi 



foto: Sometimes Interesting

17. Makam pendaki asal Inggris David Sharp yang wafat pada Mei 2006 



foto: Sometimes Interesting

18. Makam pendaki asal Inggris David Sharp yang wafat pada Mei 2006 

foto: UNB Facts

19. Tidak teridentifikasi 



foto: slightlywarped

Bakal Suami Batalkan Perkahwinan Apabila Menonton Video Bridal Shower Bakal Isterinya Bermesraan Dengan Lelaki Di Khalayak Ramai..

Perkahwinan dibatalkan oleh bakal suami apabila menonton video bakal isterinya bermesraan dengan lelaki ketika bridal shower..




Setiap pasangan kekasih, perkahwinan adalah sesuatu yang amat dinanti-nantikan. Persiapan berbagai persiapan dilakukan agar hari yang dinantikan itu akan meninggalkan sejarah serta kenangan yang tidak akan dilupakan seumur hidup. Gambar dan video direkodkan agar dapat ditunjukkan kepada anak dan cucu kelak.

Begitu juga bagi pasangan ini setelah lama bercinta dan berkasih sayang, akhirnya mereka mengambil keputusan untuk melangsungkan perkahwinan dan menamatkan zaman bujang.

Segala persiapan telah dibuat, tarikh pernikahan juga telah ditentukan dan undangan ke majlis perkahwinan juga telah disebarkan. Semua persiapan untuk hari yang dinantikan itu telah pun siap secara keseluruhannya dan mereka hanya menunggu masa untuk disatukan.

Zaman sekarang setiap pasangan yang akan berkahwin pasti akan melakukan 'Bridal Shower', ia umpama satu tradisi yang wajib dilakukan, lebih-lebih lagi di negara barat. Mereka sering mengadakan bridal shower sebelum mereka dikahwinkan, kononnya ingin berpesta buat kali terakhir sebelum menjadi hak milik orang.

Itulah yang dilakukan oleh wanita ini yang akan melangsungkan perkahwinannya tidak lama lagi. Rakan-rakannya telah mengaturkan dan mengadakan bridal shower khas untuknya. Semua rakan-rakannya dijemput hadir baik lelaki dan perempuan.

Majlis ini seperti satu pesta yang tidak membataskan pergaulan lelaki dan perempuan. Mereka menari, menyanyi dan berpelukan sesama sendiri dengan gembira sehinggakan wanita berkenaan tidak menyedari dia telah melakukan kesilapan apabila mengecewakan bakal suaminya sendiri.

Mengikut laporan dari Viral4Real, beberapa hari sebelum tarikh majlis pernikahan pasangan itu, bakal suami wanita terbabit telah memutuskan untuk tidak berkahwin dengannya apabila terlihat satu rakaman video yang memaparkan kemesraan wanita berkenaan dengan seorang lelaki yang dipercayai seorang penari melakukan hubungan intim di hadapan khalayak ramai.

Melalui satu video yang dimuat naik oleh seorang pengguna Facebook iaitu Carmelo Delva, wanita terbabit melakukan perbuatan itu dengan kerelaannya tanpa paksaan dan mengakhiri perbuatan itu bersama sorakkan rakan-rakannya.




Menurut akaun Facebook itu lagi, selepas melihat rakaman video perbuatan wanita itu ketika bridal shower tersebut, lelaki berkenaan terus membatalkan pernikahan mereka serta merta. Namun, tiada kenyataan yang menceritakan apakah yang berlaku selepas itu dan siapakah pasangan berkenaan serta lokasi kejadian tidak dinyatakan. - Koleksi Viral

(ViraL) Ngeri.. Ibu sangka Anak terkena Sawan, Rupanya Lumpuh akibat Gigitan Kutu.. Ibubapa tolong Waspada !

"Sy terkejut Doktor beritahu Air Liur kutu atas kepala anak sy dah masuk dlm salurah darah.. Anak sy Dah lumpuh..Tolong sebarkan pd Ibubapa lain..Sy taknak anak mereka senasib anak sy.."


Sepasang suami isteri terkejut apabila mereka mendapati anaknya yang berus 3 tahun tidak dapat bergerak selepas bangun tidur. Pada awalnya Pasangan suami istri Dillon dan Stephanie mendakwa anak mereka mengalami mimpi buruk hingga terkena sawan. Namun setelah di tenangkan anaknya itu tidak bergerak dan berdiri.

Risau akan keadaan anak mereka,pasangan suami isteri berkenan membawa anak mereka Collin kehospital untuk membuat pemeriksaan. Sebelumnya Collin di dapati jatuh ketika bermain bisbol dengan beberapa saudaranya yang lain,namun pada ketika itu Collin kembali bangkit dan melanjutkan permainan semula.
Dihospital doktor menjalankan beberapa pemeriksaan kecil dan mendapati luka kecil di bagian kepala Collin dan menemukan binatang sejenis kutu disitu. Menurut doktor Collin tidak dapat bergerah “lumpuh” adalah akibat dari gigitan kutu dikepalanya. Kelumpuhan itu disebabkan air liur yang dikeluarkan binatang itu.
“Neurotoxin ini menggantung di kelenjar ludah mereka (kutu),” kata Dr. Travis
Air liur dari kutu itu masuk ke darah dan menyebabkan tubuh sukar bergerak mulai dari kaki terus menjalar ke bagian tubuh atas. Belum diketahui dengan jelas jenis kutu yang menyebabkan tubuh Collin tidak bisa bergerak. Namun, peristiwa yang dialami bocah ini bisa jadi pelajaran dan kewaspadaan bagi para orang tua di seluruh dunia.

Dulu dibuang ibu bapanya, kini Hope pulih sepenuhnya...



AFRIKA - Seorang kanak-kanak yang ditinggalkan dalam kelaparan dan dibiarkan mati oleh ibu bapanya kerana menyangka dia sebagai ahli sihir pada tahun 2016, kini dilaporkan telah sihat sepenuhnya dan ceria ketika menghadiri hari pertamanya di sekolah.

Kaanak-kanak malang itu yang dikenali sebagai Hope sebelum ini pernah menarik perhatian seluruh dunia selepas dia ditemui oleh seorang pekerja amal dalam keadaan kurus, berbogel dan perutnya penuh dengan cacing selepas ditinggalkan.

Hope kini dilaporkan telah pulih dan sihat seperti kanak-kanak yang lain, juga sudah bersedia untuk menjalani alam persekolahan dengan seragam merahnya itu.





Lapor Daily Mail, Hope dibuang oleh keluarganya kerana mereka menyangka dia adalah ahli sihir dan ditemui di jalanan oleh Anja Ringgren Loven, warganegara Denmark yang tinggal di Afrika, pada Januari 2016.

Setelah genap setahun, Loven memuat naik gambar sebelum dan selepas yang menunjukkan dia memegang botol air dan memberi kanak-kanak itu minum.







Difahamkan, sejak kanak-kanak itu ditemui, Loven mengambilkan masa selama lapan bulan untuk memulihkan kembali keadaan Hope. Selepas penemuan pertama itu, Loven kemudian membawanya ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Hope diberikan ubat cacing untuk membuang cacing dalam perut dan menjalani pemindahan darah setiap hari bagi menambah lebih banyak sel darah merah dalam badannya.

Dua hari kemudian, Loven meminta sumbangan dari orang ramai bagi menanggung kos perubatan Hope yang mahal dan dia menerima satu juta dolar hasil sumbangan orang ramai dari seluruh dunia.

Dalam lapan minggu kemudian, Hope semakin pulih dan berat badannya semakin bertambah selain sudah mampu tersenyum dan bermain dengan rakan-rakannya.




Loven adalah pengasas Yayasan Bantuan Pendidikan dan Pembangunan Kanak-Kanak Afrika yang ditubuhkan tiga tahun lalu bagi membantu kanak-kanak yang dilabelkan sebagai ahli sihir, diabaikan atau dibunuh oleh komuniti mereka sendiri.

"Beribu kanak-kanak dituduh sebagai ahli sihir dan kami banyak melihat penyeksaan kanak-kanak, mayat kanak-kanak dan kanak-kanak yang ketakutan," tulisnya di Facebook.

"Dengan hasil sumbangan orang ramai, disamping memberi rawatan yang terbaik untuk Hope, kini kami juga membina sebuah klinik dan boleh menyelamatkan lebih ramai lagi kanak-kanak dari menjadi mangsa penderaan," katanya.

Loven juga mengendalikan pusat jagaan kanak-kanak yang diselamatkan olehnya dan memberi rawatan, makanan dan pendidikan kepada mereka.

Dia dan suaminya, David Emmanuel Umem, mula membina rumah anak yatim mereka sendiri pada akhir Januari tahun lalu dan sering berkongsi perkembangan aktiviti mereka di media sosial. Kini mereka mempunyai banyak pengikut di media sosial. - The Reporter

Bayi 2 bulan maut dikelar ibu sendiri..

Wanita berusia 32 tahun yang dipercayai mengalami masalah emosi bertindak mengelar leher bayinya yang berusia dua bulan ketika suaminya keluar ke kedai. Ya Allah... kesian budak tu..



KOTA BHARU - Seorang bayi perempuan berusia dua bulan maut dipercayai dikelar oleh ibunya sendiri di kuarters Kem Desa Pahlawan, Kok Lanas, petang tadi, lapor Harian Metro.

Dalam kejadian jam 2.45 petang itu, mangsa berkenaan dipercayai dikelar di leher oleh ibunya yang berusia 32 tahun dengan menggunakan pisau pemotong sayur.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Sr Ab Rahman Ismail berkata, mangsa ditemui dalam keadaan berlumuran darah di atas tilam di ruang tamu kediaman mereka dan kejadian itu disedari oleh jiran mangsa yang menghubungi polis untuk tindakan lanjut.

"Sebaik tiba di lokasi kejadian. suspek masih berada di ruang tamu manakala mangsa ditemui dalam keadaan berlumuran darah.

"Difahamkan ketika kejadian, dua anak suspek berlari keluar dari rumah selepas melihat kejadian itu, manakala suaminya keluar ke kedai.

"Kita percaya, mangsa mungkin mengalami gangguan emosi dan siasatan lanjut akan dijalankan untuk mengenal pasti punca kejadian," katanya.

Suspek telah ditahan polis untuk siasatan lanjut dan mayat mangsa telah dibawa ke Hospital Raja Perempuan Zainab II untuk bedah siasat. - The Reporter

Jackie Chan Ini Pasti Buat Air Mata Anda Mengalir.. Percayalah..


Siapa yang tak kenal dengan lagenda kelahiran Hong Kong, Jackie Chan ni. Dia bukan sahaja terkenal dalam bidang lakonan malah kebanyakan stunt extreme dalam setiap filem yang dilakonkan semuanya dilakukan sendiri oleh Jackie Chan dan team stunt Jackie Chan.

Selepas menang anugerah Oscars tahun lepas dan lebih 40 tahun dalam bidang lakonan, Jackie Chan terima penghargaan dalam satu TV Show ni. Anda tengok lah sendiri video di bawah ni. Pasti anda akan rasa sebak dan mengalirkan air mata.

Tribute untuk menghargai lagenda, Jackie Chan


Video diatas ni telah ditonton sebanyak 3.2 juta views di, lebih 79k perkongsian di Facebook. Video tribute untuk Jackie Chan ni telah membuatkan orang ramai mengalirkan air mata. Anda akan nampak semangat persahabatan mereka sangat kuat walaupun masing masing sudah bekerja selama berpuluh tahun. Tipu la video di atas ni tak buat anda sedih. Huuuuu







Sumber: Facebook Jared WanFeng Ti

(ViraL) Lima Gambar Mayat Separuh Bogel yg Mengerikan, Surut Banjir Dedah Pembunuhan Kejam Wanita OkU

"Setiap pagi sy ke kebun utk lihat tanaman..tp dah berapa hari banjir, sy tak ke sana sampai lah baru-baru nie sy ke kebun, sy hidu bau busuk, sgt busuk..sy betul-betul nak tahu bau apa, sy terus dekatkan diri dgn bau tu..seram, sy jumpa mayat perempuan separuh bogel..seram, ngeri.."


Seorang mayat wanita yang mengalami gangguan jiwa ditemukan maut dalam keadaan separuh bogel di perkebunan jagung Desa Busisingo sulawesi utara.ketika ditemukan korban menggunakan baju berwarna biru muda serta kain putih yang melingkar dihelernya.

Menurut saksi,pemilik kebun berkata “Awalnya saya akan pergi ke kebun jagung untuk melihat tanaman, karena sudah beberapa hari ini dilanda banjir, pada saat berkeliling kebun saya mencium ada bau busuk, Merasa ingin tahu sayapun ikut mencari tau asal bau tersebut, begitu sudah mendekati bau tersebut ternyata ada sosok mayat perempuan, saya pun terkejut dan langsung memberitahukan kepada warga sekitar,”ujar Hakim.Pihak polis yang membuat siasatan tidak menafikan mangsa Rusmiati yang berumur 40 tahun adalah mangsa bunuh dan rogol,berikutan atas bukti bukti adanya luka kekerasan pada badan mangsa,terutama pada bagian kemaluan.

Sementara menurut adik mangsa itu mengalami ganguan kejiwaan, dan selama ini ia tinggal sendirian di kebun persawahan Desa Tombolango.



(VideO ViraL) Tiga Minit berjuang sebelum Lemas, Detik-detik Ngeri Kanak-kanak ini bertaruh maut di kolam dirakam CCTV !

Tiga Minit berjuang sebelum Lemas, Detik-detik Ngeri Kanak-kanak ini bertaruh maut di kolam dirakam CCTV !


Ibu leka dgn Handphone di kolam renang terpaksa terima kenyataan anak kesayangannya mati lemas.
30 minit selepas sedar kehilangan anaknya, dia minta tolong budak penyelamat kesan anaknya yg hilang.Apa yg mengejutkan, CCTV berjaya detik-detik pilu seorang kanak-kanak lelaki berjuang bertaruh ajal dek kerana sikap ibunya yg lalai.

(VideO) Dikejar Makhluk Paling Ngeri dan Menyeramkan, Lelaki Kongsi Rakaman Detik-Detik Dirinya dijemput Maut..

"Sy tak sangka sy berdepan dgn 'dia'..mmg mati-mati sy ingat umur sy tak panjang..cukup la sekali, kali kedua mmg nyawa sy melayang.."

Dikejar Makhluk Paling Ngeri, Lelaki Kongsi Rakaman Detik-Detik Dirinya dijemput Maut.



Kisah Sayu Apabila Seorang Isteri Temui Gel Rambut Suaminya Yang Sudah 10 Bulan ‘Pergi’

Kisah Sayu Apabila Seorang Isteri Temui Gel Rambut Suaminya Yang Sudah 10 Bulan ‘Pergi’



Jika ditanya kepada setiap dari kita, tiada seorang pun yang mahukan perpisahan. Tambahan pula perpisahan tersebut berlaku kerana kematian. Tiada apa yang tinggal melainkan kenangan.
Seperti insan yang lain, wanita ini tidak menyangka hanya sekejap sahaja masa untuk dirinya bersama suami tercinta. Kematian memisahkan mereka namun kisah yang dikongsi oleh dirinya ini cukup menyentuh jiwa.

Kisah bagaimana perkara kecil yang mungkin ketika hayatnya tidak terlalu penting namun sangat bermakna apabila dirinya sudah tiada. Mata masuk habuk!

Katil kami akan bau minyak rambut dia


Suami saya pakai gel rambut khas setiap hari. Saya masih ingat bila gel rambut dia habis, saya berada di kedai Boots atau Superdrug dan bertanya kepada dia “yang mana satu saya patut beli?” Dia selalu jawab “tak payah sayang, saya guna gel rambut khas, kena beli online”…Dia akan pakai gel rambut tersebut setiap kali keluar dan selalu tertidur tanpa membasuh rambut terlebih dahulu. Katil kami akan berbau gel tersebut. Itu lah bauan yang saya akan hidu setiap hari, sepanjang hari. Bauan yang saya hidu apabila peluk dia sehingga tidur. Bauan tersebut melekat di atas katil kami, bercampur dengan bau semulajadi badan dia.
Nampak kesan jari


Sejak 9 bulan selepas kematian dia, saya tidak lagi tidur di katil tersebut dan bauan itu mulai hilang. Bauan yang saya selalu rindukan selepas kepergian dirinya. Hari ini saya terpandang almari di tandas dan teringat gelnya. Saya tak sabar untuk buka & hidu bauan tersebut..bauan orang yang saya cintai, bauan yang memberi harapan untuk saya selama ini, bauan seseorang yang merupakan segala-galanya buat saya. Saya buka bekas gel rambut tersebut dan nampak kesan jari suami saya, kesan jari pada pagi 28 Mac yang lalu. Susah untuk gambarkan perasaan saya ketika itu, gel rambut tersebut kali terakhir disentuh oleh tangan suami saya. Tangan yang saya sanggup serah apa saja untuk capai dan genggamnya sekali lagi. Tangan yang saya takkan lepaskan jika ianya masih di sini. Tiada perkataan yang mampu menggambarkan betapa saya rindu saat dia memegang saya dengan tangan tersebut. Tengok kesan jari tersebut buat saya rasa dirinya dekat, walaupun telah 10 bulan pergi…tapi hari ini, gel tersebut ditinggalkan seperti kali terakhir dia gunakan. Seperti semuanya kembali seperti sedia kala ketika kami masih bersama. Namun saya sedar, realiti yang perlu saya lalui sekarang.
Sangat bermakna bila sudah tiada


Bagaikan tak percaya, seluruh post saya ini tentang gel itu…kadang-kadang benda remeh dan kecil seperti gel rambut ini sangat bermakna bila seseorang yang kita sayang telah tiada. Realitinya perkara remeh inilah sangat kita rindu dan ingat. Suami saya ada motor mewah, kereta mewah, baju berjenama..perkara yang penting dalam hidup kami sepanjang beberapa tahun yang lalu..namun hanya gel tersebut, dan pakaian yang ditinggalkan bermakna buat saya kini. Semua barang mewah yang dimilikinya dulu tidak memberi apa-apa makna. Ini mengingatkan saya tiada apa yang kekal selamanya, semuanya milik Allah. Apabia kita meninggal dunia, hanya amalan yang bakal dibawa ke hari pembalasan nanti. Hanya itu yang akan menyelamatkan kita nanti.



Suami wanita ini maut dalam kemalangan. Ketika kepergiaan suaminya itu, wanita ini sedang mengandungkan bayi sulung mereka. Huh, sedih.
loading...